Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 15 november 2017

Tante Zoet

Het is al meer dan een half jaar geleden dat ik schreef over het vervolg van de zoektocht naar de Zeeuwse visserstruien, je kunt het hier nog eens nalezen. Anja en Stefanie zijn al heel lang bezig om ander Zeeuws brei- en haakgoed te bestuderen, uit te pluizen en te beschrijven.


Zoals de foto hierboven al doet vermoeden is dat een monnikenwerk! Maar wat zitten er ook pareltjes tussen..... en het is net als bij de visserstruien: zelden werd er iets opgeschreven en áls er al iets werd genoteerd dan waren het krabbels in een - inmiddels vergeeld - schriftje. 
Zo was het avonddoekje (of "netje"zoals we in Arnemuiden zeggen) de ultieme manier om je te onderscheiden in de uniformiteit van de klederdracht en dát is terug te zien!

Nieuwe patronen worden beschreven, getest, gecontroleerd en soms in een moderne versie gegoten. Het is erg leuk om deze zoektocht te volgen op het blog van Tante Zoet en ik nodig iedereen dan ook van harte uit om het blog van Anja en Stefanie te lezen. 


Kijk nou, dit smaakt toch naar meer? Aan al die patronen hangen ook soms persoonlijk verhalen, die lees je ook op het blog. Wordt zéker vervolgd....







4 opmerkingen:

  1. Wat is dat mooi al die verschillende patronen.Ik heb in mijn kinderjaren alleen de Axelse en de Schouwse dracht meegemaakt.Weet alleen van zwarte omslagdoeken in de winter.Ik ga het zeker volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf het fantastisch vinden dat dorpen en stadjes allemaal een ander patroon hadden voor de schipperstruien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige patronen! Ik ga regelmatig kijken op tantes blog. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, die foto's! De blog van tante Zoet heb ik net gelezen :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen